Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.1.2 Ondersteuning naar werk of school

(maatwerk)Voorzieningen Wmo

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Beschrijving

Afwijkingen op activiteiten Berap 2024-1

Arbeidsmarkt en participatie

Aanvullende uitgaven

322139

In 2023 is het Zwolse beleid rond arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid tegen het licht gehouden. Dit heeft geresulteerd in de zogeheten Tussenrapportage Herijking visie op arbeidsparticipatie. Deze Tussenrapportage is op 18 maart 2024 met uw raad besproken. Uit de rapportage blijkt dat er in de keten rond arbeidsparticipatie, arbeidstoeleiding en de arbeidsmarkt dingen goed gaan, maar trekt ook een aantal conclusies over dingen die beter kunnen. Deze verbeterpunten zijn verwerkt in een herijkte Visie op arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid; hierin worden de uitgangspunten en doelen beschreven, die de gemeente Zwolle de komende periode wil hanteren op het gebied van arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid. In deze visie ligt de focus op het meedoen op de arbeidsmarkt van inwoners van de gemeente Zwolle. De visie bouwt voort op de visie op participatie uit 2013 en moet gezien worden als een noodzakelijke herijking, vanwege de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in het rijksbeleid en vanwege de constatering dat de keten rond arbeidsparticipatie in Zwolle de afgelopen jaren niet voldoende heeft gefunctioneerd. De visie hangt ook samen met “De Zwolse Koers in het sociaal domein 2024-2030” waarbij onze focus ligt op het herstellen van bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven.
In deze visie focussen we ons op inwoners met een uitkering op basis van de Participatiewet en zetten we in op curatief beleid. Dat wil zeggen dat we onze inzet primair richten op inwoners, die (tijdelijk) geen betaald werk hebben. We willen in eerste instantie onze inwoners met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunen in hun traject naar duurzame arbeidsinpassing. Inwoners met een relatief grotere afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunen we via onze Sociale Wijkteams, de regeling Sociale Activatie en Herstel, de Wet maatschappelijke ondersteuning (dagbesteding) en onze samenwerkingspartners in de Sociale Basis, Uiteraard willen we ook voorkomen dat mensen werkloos worden. Voor dat preventieve beleid continueren we vooral de samenwerking met onze partners in de arbeidsmarktregio en Regio Zwolle. We formuleren hiervoor nu geen nieuw beleid.  Daarbij zien we ook een belangrijke rol weggelegd voor werkgevers in Zwolle. De komende jaren zal de arbeidsmarkt krap blijven en zien we volop kansen op een inclusievere arbeidsmarkt. Om dat doel te realiseren en om ook Zwollenaren die extra ondersteuning op de werkplek nodig hebben naar een betaalde baan te begeleiden, hebben we de werkgevers in Zwolle hard nodig. Daarom willen we nog hechter met hen samenwerken om zoveel mogelijk Zwollenaren aan het werk te krijgen en te houden.

Naast onze reguliere inzet door allerlei partners, vraagt dit (naast extra inspanningen in 2025 en verder (zie PPN)) ook extra inspanningen in het jaar 2024, waaronder

1. Extra formatie o.a. om de visie, uitvoeringsprogramma op te stellen en voor te bereiden op de wijzigingen in werkwijze;
2. Kosten voortvloeiend uit breed offensief/ nieuwe reïntegratieverordening (de belangrijkste wijzigingen zijn vereenvoudigingen in de loonkostensubsidie, hulp op maat voor de werknemer, meer duidelijkheid over reïntegratiemiddelen voor de werkgever en meteen arbeidsondersteuning bieden voor jongeren met een arbeidsbeperking), waarvan we verwachten dat er een groter beroep hierop wordt gedaan vanwege de nieuwe instrumenten in de verordening en
3. De voorbereidingen treffen voor een aanbesteding om verschillende ICT-systemen van de diverse uitvoerende afdelingen met elkaar te laten communiceren.

De hiermee gepaard gaande incidentele kosten bedragen € 322.139.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:17:51 met de export van 07/11/2024 15:09:51