Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.1.3 Gelijke kansen

We versterken het oplossend vermogen van kwetsbare inwoners, waaronder ouderen, en hun sociale netwerken

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Dorrit de Jong

Beschrijving

Afwijkingen op activiteiten Berap 2024-1

Formatie team educatie voor inzet basisvaardigheden

Budgettair neutraal

0

We willen gelijke kansen voor al onze inwoners, ongeacht geslacht, afkomst, religie, etniciteit, opleiding, geslacht, stoornis of beperking. We richten ons op die inwoners die ons het hardst nodig hebben. Want hun kansen op het gebied van gezondheid, talentontwikkeling of werk zijn niet altijd vanzelfsprekend.

Voor een goede uitvoering van de taken van de Wet Educatie Beroepsonderwijs (volwasseneneducatie) is extra inzet nodig. De inzet bestaat uit begeleiding van deelnemers aan formele volwasseneneducatie. We willen dat zij het hoogst mogelijk haalbare doel kunnen behalen als het gaat om lezen, schrijven, spreken, rekenen en digitale vaardigheden. Zodat zij hun maatschappelijk kansen en mogelijkheden vergroten en hun redzaamheid toeneemt.

De doelgroep van volwasseneneducatie zijn inwoners van Zwolle die niet inburgeringsplichtig zijn en ouder dan 18 jaar zijn. Daarbij hebben we extra aandacht voor inwoners met Nederlands als eerste taal.

Om deze inzet te bieden, is geld voor de formatie van team Educatie nodig. Voor de periode mei tot en met december 2024 is een bedrag nodig van € 79.040. Voor de periode januari 2025 tot en met april 2025 is dat € 39.520. De kosten hiervan komen ten laste van de middelen van de decentralisatie uitkering laaggeletterdheid.

Verbinding met de samenleving

Aanvullende uitgaven

75000

De samenleving verandert en gevoelens van maatschappelijk onbehagen nemen toe. Dat komt onder andere door digitalisering, de verharding van het maatschappelijk debat en de toenemende sociale kloven. Ontwikkelingen zoals de coronacrisis, de uitzonderlijk hoge energiekosten, zorgen over bestaanszekerheid, de ontwikkelingen in de agrarische sector en de toeslagenaffaire versterken dit. Inwoners voelen zich minder verbonden met elkaar. En hebben minder vertrouwen in de (landelijke) overheid. Gebeurtenissen in de wereld hebben impact op de Zwolse samenleving. Zoals de oorlog in Oekraïne, de aardbevingen in Turkije en Marokko en de oorlog tussen Israël en Hamas. Spanningen en polarisatie zijn voelbaar. We zien dat bijvoorbeeld terug in de demonstraties van de afgelopen maanden. Maar ook in de verzoeken om in gesprek te gaan met het bestuur. Onze rollen zijn soms conflicterend. Zo faciliteren we soms betogingen in het kader van vrijheid van demonstraties en meningsuiting, die ook een effect hebben op de Zwolse samenleving. Dit maakt de verbinding met de samenleving soms complex en kan op onderdelen op gespannen voet met elkaar staan.

We willen de verbinding met de Zwolse samenleving meer versterken. Om overzicht en inzicht krijgen, gaan we eerst inventariseren. De opbrengsten daarvan vertalen we in een plan van aanpak. Daarin komen verschillende handelingsperspectieven te staan voor gemeentebestuur en gemeentelijke organisatie. Het plan gaat ook over de structurele borging van het verbonden zijn met de samenleving. Voor de inventarisatie en het opstellen van het plan van aanpak is eenmalig € 75.000 nodig.

0

0

Afwijkingen op kredieten Berap 2024-1

Vluchtelingen en Asielzoekers

Budgettair neutraal

0

Voor de opvang van Oekraïners maken we elk jaar een begroting. We kijken dan naar het aantal te realiseren opvangplekken en de kosten. Dat doen we op basis van de rijksbijdragen. Voor 2024 is de rijksbijdrage € 61 per dag per opvangplek in de gemeentelijke opvang. Voor een geregistreerd persoon in de particuliere opvang ontvangen we € 92 per maand. We verwachten in 2024 gemiddeld 620 opvangplekken te realiseren. De financiële toelage voor Oekraïners wordt op basis van werkelijke uitgaven vergoed.
Voor de verbouwkosten van de opvanglocaties Vermeer en Breughel vragen we een aanvullende rijksbijdrage aan.

Op dit moment vangen we 45 asielzoekers op Oosterenk op. Dit gebeurt onder de regeling tijdelijke gemeentelijke opvang (voorheen crisisnoodopvang). Hiervoor ontvangen we een vaste vergoeding van € 150 per bed per nacht.
Hoeveel asielzoekers we moeten opvangen en voor hoe lang, is onduidelijk. Als er plek is in een AZC, is het de bedoeling dat asielzoekers daarnaartoe gaan. Maar derdelanders in de Oekraïneopvang die een asielaanvraag hebben gedaan, blijven vooralsnog in de gemeentelijke opvang. Het gaat nu om 15 personen. Mogelijk neemt dit aantal toe.  

Aan de Rijnlaan 25 realiseren we in 2024 een tijdelijke opvang. Voor 2024 gaan we uit van de huisvesting van 100 statushouders, met een instroomperiode van 6 maanden en een uitstroomperiode van 24 maanden. Uit de Hotel- en accommodatieregeling ontvangen we € 9.280 per statushouder. Hiermee kunnen we de kosten dekken.
De transitiekosten en inrichtingskosten nemen we in 2024 in één keer. De eerste maanden zetten we in op 24/7 beveiliging, 2 huismeesters, 1 locatiebegeleider en 20 uur per week projectbegeleiding. Na 6 maanden evalueren we wat er voor de overige 2 jaar nog nodig is aan beveiliging, projectbegeleiding en locatiebeheer. Hiervoor reserveren we € 1,1 mln.

Onze ervaring uit 2023 is dat de projectorganisatie meer uren maakt dan begroot. Dat komt door allerlei onvoorziene (landelijke) ontwikkelingen, locatieonderzoeken, bewonersparticipatie en opvangverzoeken van het COA. In de 2e Berap 2023 is het budget voor de projectorganisatie in 2024 al verhoogd met € 75.000. We willen het projectbudget in 2024 met nog eens € 200.000 verhogen, zodat we extra inzet te kunnen verrichten als dat nodig is. Ook voor onderwijs blijft in 2024 extra inzet nodig. Hiervoor nemen we € 100.000 op. En voor een financieel adviseur voor het afhandelen van subsidies € 151.046.   

Wij verwachten voor het programma Vluchtelingen voor 2024 in totaal € 15 mln. aan lasten en € 18,2 mln. aan baten. Het verschil van € 3,2 mln. reserveren we vooralsnog.

Bij het najaarsmoment 2024 wordt de begroting van programma Vluchtelingen bijgesteld. Dat gebeurt op basis van cijfers die dan bekend zijn. We leggen dan aan de raad een voorstel over de besteding van het voordeel voor.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:17:51 met de export van 07/11/2024 15:09:51